metr Johannes om fastan i ortodoksiviesti 2006

http://www.ort.fi/ortodoksiviesti/ov0206/Nicaea.htm

nro 2 / 2006
Metropoliten av Nicaea har ordet:  


Etusivu
Pääkirjoitus
Uutiset
Artikkelit
Vakiopalstat
Kalenteri
Yhteystiedot

Kära vänner i Kristus!

När dessa rader når er befinner vi oss i den stora och heliga fastan. Detta betyder, att fastetiden har börjat i Kyrkans liv. Men har den också börjat för oss? Jag ställer denna fråga till er alla som läser dessa rader, men jag ställer den även till mig själv.

Det är gott för oss alla att begrunda detta, ärligt och utan att dölja oss bakom fromma fraser. Kan vi verkligen säga med gott samvete, att vi har gått in i fastan?

Jag har ännu an gång försökt fördjupa mig i Basileios den Stores tankar om fastan. Han betonar bl.a., att fasta utan ånger och bättring saknar betydelse. Med detta ord menar han naturligtvis, att en sådan fasta är förgäves ur det andliga livets synpunkt och för andlig ävlan. Ifall vi har mod att begrunda detta på allvar, desto starkare och klarare inser vi, vad fastan egentligen är avsedd att vara, och förstår varför Gud genom Kristi Kyrka har beskärt oss den helgade fastetraditionen.

Fasta utan ånger och bättring är förgäves, säger den store kyrkofadern. I ljuset av detta visdomsord är det omöjligt att tänka, att fastan endast innebär en förändring i fråga om kost. Ånger och bättring är något väsentligen annat.

Det är visserligen viktigt att lära sig försakelse på tal om mat, men en sådan sak är bara första steget på fastans väg. Det egentliga syftet med fastan är att komma närmare Gud och Hans helighet, att befrias från det materiellas herravälde, att bliva andligen rengjord, att komma in på lydnadens väg i Kristi efterföljelse. Det är med tanke på allt detta som Kyrkan lär oss, att sann fasta är fasta från det onda.

Vi lever i ett samhälle, där det talas om fastetiden även i landets officiella almanacka men där fastan icke är en levande verklighet utan endast ett vackert ord eller en matordning som är avsedd att främja hälsan i yttre mening. Att förstå detta och att ärligt medgiva detta är en grundförutsättning för en djupare och riktigare syn på fastan.

Basileios råd för fastetiden är: ät mindre än vanligt, enklare än vanligt, billigare än vanligt, ät sådan mat som ät lätt att tillreda, låt även köket och dess kärl vila. Dessa ord är vägvisare för oss. Låt oss bedja om kraft att taga ens några steg på den vägen. Målet hägrar i fjärran: uppståndelsens ljusa och fröjdefulla morgon.

Må Gud, Han som är människoälskande, välsigna vår fastetid.

Er i Kristus tillgivne

Johannes av Nicaea

Stora fastan 2006

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: